Regio Antwerpen-Noord

Een groot hart en een uurtje (of twee) per week… meer is er niet nodig om het verschil te maken en betere kansen te creëren voor kinderen, jongeren of volwassenen in een kwetsbare situatie.
Je helpt je leerling bij zijn/haar schoolwerk in zijn/haar vertrouwde thuisomgeving, op school of in de lokale bibliotheek.
Je leeftijd, diploma of achtergrond doen er niet toe. Je motivatie is wat telt!
Een financiële vergoeding kunnen we je niet geven, wel de voldoening om te kunnen helpen.

Contact

Broer en zus Hamedi (10) en Saba (13) komen uit Syrië en belandden eerst in Turkije, waar het gezin vijf jaar verbleef. In 2017 kwamen ze in België terecht. “Kinderen leren snel de taal,” zegt Lieve. Zij begeleidt Hamedi en Saba.

 

“Sinds mijn pensionering wilde ik iets terugdoen voor de maatschappij. In het onderwijs gaf ik beeldende kunsten. En – toeval of niet – Hamedi en Saba zijn heel creatieve kinderen. Na hun bezoek aan de Tall Ships Races in Antwerpen bouwden Hamedi en Saba één van de zeilschepen na in hout. En meteen leerden hij en zijn zus nieuwe woordjes bij zoals mast, zeilen, boeg …”
(Lieve)

Ik ben iets meer dan drie jaar vrijwilligster bij Auxilia. Ik begeleid kinderen bij hun huiswerk en schooltaken. Auxilia biedt je de kans om op een creatieve en zelfstandige manier je aanpak te zoeken. Je wordt hierin door een vlotte en betrokken communicatie ondersteund, als je dit wenst. Ik ervaar een persoonlijke groei in mijn omgang met de kinderen en het bijbrengen van steun, structuur en aanmoediging in hun schooltraject.
Dit geeft mij ontzettend veel voldoening.
(Adolicia)

In 2018 startte ik als vrijwilliger voor Auxilia met de individuele begeleiding van een leerling uit het lager onderwijs; later kwam de jongere broer erbij. Dan werd me gevraagd om bij Philippe Speth, een organisatie voor bijzondere jeugdzorg in Kapellen, een groepje van een zestal leerlingen (max.) te begeleiden – een uitdaging, als begeleider én als lesgever …
Het doelpubliek en vooral de leerstof die verwerkt dient te worden, kunnen van week tot week sterk variëren. Er dient daarom vaak snel te worden geschakeld tussen het uitleggen van de leerstof en het inzetten op specifieke (individuele) noden van elke leerling. In het begin kreeg ik de indruk dat ik me onvoldoende kon voorbereiden wat specifieke leerstofonderdelen betrof – een idee dat ik zo vlug mogelijk getracht heb los te laten omdat ik al snel besefte dat het er in de eerste plaats om gaat de jongeren te ondersteunen en hen meer zelfredzaam te maken; het bijbrengen van vakinhoudelijke kennis gaat dan een pak makkelijker…
Overigens, voor de meeste hulpvragen is een algemene kennis meestal voldoende om de jongeren goed op weg te helpen.
En als ik dan in juni hoor dat alle leerlingen geslaagd zijn, geeft dit mij als vrijwilliger de nodige voldoening om er verder, samen met hen, voor de volle 100% voor te gaan!
(Michel)